Mild waar het mag

“Wees mild voor jezelf”. Klinkt goed. Maar hoe doe je het? 5 Anti- pieker-technieken voor maal-momenten.

  1. Zoom uit.

Ga er voor zitten, kijk naar het probleem en zoom langzaam uit. Zie je zelf, de ander, de omgeving en stijg steeds verder op, alsof je in een helikopter zit en overstapt in een raket. Ziet er heel anders uit.

  1. Zoek contact

Wanneer je dingen denkt als Ik zie er niet uit”, “Ik ben nu geen prettig gezelschap”,  ”Ik heb vandaag niks leuks te melden”.  Zoek contact! Het maakt de meeste mensen weinig uit als je chagrijnig bent of een bad-hair-day hebt. Ze zien het niet. Of ze zien het wel en vinden er verder niks van.

  1. Beweeg

Ga dansen, fietsen, tuinieren of wandelen. Of desnoods naar de sportschool. Bewegen reorganiseert het brein. Zo verdwijnen kleine dingetjes vanzelf in een klein hoekje.

  1. Los het op

Pieker je over een suffe actie of botte opmerking die je hebt gemaakt? Bel op en vertel hoe je het eigenlijk bedoelde.

  1. Kijk naar waar je bang voor bent

De motor achter gepieker is vaak angst. Vraag je af waar je precies bang voor bent. Toon interesse in je angst en kijk ernaar. Bange gedachten hebben nogal eens de neiging om te slinken zodra ze gezien worden.

Meer tips op maak goud van je fout! en klein beginnen.

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Laten we voluit levenreply
30 maart 2016 at 14:52

[…] en mekaar. Laten we stoppen met hopen. En doen wat moet gebeuren om het te doen gebeuren. En mild zijn voor wie dat nog niet kan. Laten we ze open laten: onze deuren, onze armen, onze […]

Ernareply
15 mei 2016 at 20:57

Hoi Jaqc
Ik geniet van je goede en wijze tips en mooie verhalen.
Leuk hoe “simpel” je het allemaal maakt.
Heel goed!
Nog veel plezier er mee!!

Groet,
Erna

Jacqueline de Graafreply
15 mei 2016 at 21:13
– In reply to: Erna

Leuk om te lezen, Erna. Bedankt!

Leave a reply